lllllll
Who is Who - eller persongalleriet

Da jeg skrev min første roman Noget om selvflyvning og verdensfred, var jeg helt uden at vide det så klog, at jeg arbejdede i et univers med et begrænset persongalleri. Det var første gang jeg skrev en rigtig lang tekst, og jeg nød at sejle af sted i min uhæmmede fantasi. Jeg var – næsten – ikke begrænset af at skulle beskrive konkrete steder, som nogen måske kunne genkende. Jeg var heller ikke begrænset til kendte dyr eller planter, og jeg behøvede ikke at følge tidens gang, som vi kender den. Det var på mange måder en fest.
Da jeg var færdig med den historie, vidste jeg, at jeg skulle prøve kræfter med noget helt andet. Derfor besluttede jeg mig for at skrive en historie om et drab.
Det viste sig at være en meget anderledes opgave. Det gik op for mig, at nogle læsere nok ville synes, at talende dyr var en tand for meget i den sammenhæng. Jeg var simpelthen nødt til at gå langt mere naturalistisk til værks.
Selve historien, i det der blev til Mordet på Lindevej, fandt forholdsvis let sin form fra mit hoved og ned på tastaturet. Langt værre var det med persongalleriet. Da jeg sendte manuskriptet til korrektur optrådte 27 personer i historien.
Personerne myldrede frem gennem mine fingre, mens jeg skrev. Naturligvis fyldte nogen mere end andre, men der blev ved med at komme flere til. På et tidspunkt blev jeg nødt at lave en liste over de karakterer, der spillede så stor en rolle i historien, at de havde et navn. Klogere mennesker havde nok gjort det fra begyndelsen.
Her kommer et eksempel fra beskrivelsen af personerne:
”Malou de Grand:
Fulde navn: Malou Yvonne Marie, født Gråholm. Wilhelms niece. Gift med Yves de Grand, der er arkitekt med egen tegnestue. Parret bor en stor del af året i Menton i Sydfrankrig i en moderne villa med pragtudsigt over havet. Resten af året bor de i Marseille på grund af mandens tegnestue.
Malou er meget glad for Isolde, som hun tager sig godt af. Malou har for 25 år siden skrevet en selvhjælpsbog, der har gjort hende økonomisk uafhængig, så hun har rigelig tid til opdræt af højt præmierede puddelhunde.
Der er harmoni og glæde i hjemmet. Parrets døtre Annabel Isolde og Manon Myrtle går begge på Harvard - henholdsvis på Business School og Law School.”
Det er rimeligt at spørge hvor mange af de oplysninger læseren får kendskab til.
I Malous tilfælde er følgende direkte omtalt i teksten:
Hendes for- og efternavn, omtale af hendes mand og hans erhverv, at de opholder sig i Menton en del af året og ringer fra Marseille, at Malou er Wilhelms niece, samt at parret er gæstfrit og holder meget af Isolde (bogens oldgamle stjerne).
Hvad bruger jeg så alt det om udsigten, selvhjælpsbogen, pudlerne (højtpræmierede) og selvhjælpsbogen til?
Det har jeg også undret mig over. Efter nærmere overvejelser er jeg kommet frem til, at alle de tilsyneladende irrelevante oplysninger fodrer min hjerne og befrugter indirekte historien, som den udvikler sig. Så tæller det også med, at jeg har det så afsindigt sjovt, når jeg beskriver personerne detaljeret. De fleste af dem i hvert fald.
Desuden havde jeg simpelthen ikke kunnet håndtere 27 personer uden. Det kniber med at skelne personerne fra hinanden, i hvert fald indtil manuskriptet er læst igennem for 10. gang.
Listen overpersongalleriet er kommet for at blive. Jeg er allerede i fuld gang med den næste.
Nu jeg er ved at være færdig med denne tekst, kommer jeg i tanke om, at jeg har glemt en. Der er faktisk 28 personer i alt.
Jeg glemte en meget vigtig person, om hvem der står: Ilse Wrede – anklager.
DEL MEGET GERNE
